- Ärajäänud talv vedas kaupmehi alt
- Ülemiste keskuses renoveeritakse tänavu ligi 8000m2 kaubanduspinda
- Möödunud aastaga võrreldes osteti esimeses kvartalis vähem riideid, jalanõusid, sporditarbeid ja ehteid
Kaupmehed usuvad majanduse taastumist ja uuendavad usinamalt kui kunagi varem kaupluseid, ent inimeste reaalne ostujõud ei tule veel optimismiga kaasa, näitavad Ülemiste keskuse esimese kvartali tulemused.
“Kui aasta algus on alati tavapärasest vaiksem, siis märtsikuu näitajad on kainestavad. Inimesed käisid poes selgelt vähem ning kulutasid kauplustes tuntavalt vähem raha, kui näiteks aasta tagasi,” ütles Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits.
Kuna Ülemiste kaubanduskeskus on suurim kogu Balti regioonis, on selle käibenumbrid ekspertide jaoks alternatiivne mõõdik majanduse käekäigu hindamiseks. Aasta kolme esimese kuu tulemuste pealt saab öelda, et Eesti inimesed on võrreldes mullusega vähem raha kulutanud enamikus kauba- ja teenusgruppides, ent kõige enam on säästetud kodu sisustamiselt, riietelt, jalanõudelt, sporditarvetelt ja ehetelt. “Kui praegu räägitakse palju majanduse taastumisest, siis tavalise inimese võimaluste vaates on see tõus aeglasem kui on prognoositud ja loodetud,” lausus Pärnits. “Kindlasti ei ole põhjust paanikaks. Pigem on see märk, et majanduslik ebakindlus paraku kestab.”
Siiski ei ole käibenumbrite langus selgitatav üksnes pikalt vinduma jäänud kriisi, kõrge Euribori, elektri hinna või hirmu mõjuga ebaselge tulevikuga ees. Sel hooajal on eriliselt palju kahju kaupmeestele teinud taas ilmaga seotud tegurid.
“Näiteks Ülemiste keskuses moodustavad moe-, jalatsi- ja spordikaubad ligi 40% kauplustest. Nende müük sõltub suuresti ilmastikust, mida ei osata ette prognoosida 2-6 kuud kaupa ette tellides. Kui talve ei tule, siis talveriideid ei osteta. Kui kevad hilineb, ei osteta kahjuks ka kevadmantleid. Küllap inimesed märkasid, et selle aasta alguses olid tavatult pikad allahindluste perioodid. See on suuresti just tänavuse erakordselt sooja talve mõju, et leida ette ostetud kaubale ikkagi omanik. Kokkuvõttes on see mõjutanud omakorda kõiki näitajaid,” selgitas Pärnits.
Kui majanduslik ebakindlus ja ära jäänud talv on käibenumbreid mõjutanud kõiki keskuseid, siis Ülemiste puhul oli esimeses kvartalis veel kolmaski tegur. “Meie keskuses käib praegu suurem värskendamine ligi 3000 ruutmeetril. Esimeses kvartalis oli neljal meie suuremal kauplusel uks kinni, rääkimata väiksematest, sest nad ehitasid oma poe täielikult ümber. Ajastus oma poele atraktiivsuse lisamiseks on ideaalne, et olla parema aja saabumiseks kohe valmis,” lausus Pärnits.
Pärnitsa sõnul näitab kaupmeeste usku paremate aegade saabumisse ka fakt, et suvel ja sügisel avavad Ülemiste keskuses oma uue kontseptsiooniga renoveeritud kaupluse mitu maailma suurtegijat. “Olukord ei ole ideaalne, kuid meil on põhjust vaadata tulevikku mõõduka optimismiga. Järgmine kvartal või poolaasta toob tõenäoliselt juba paremaid tulemusi. Meie ülesanne on olla selleks valmis,” lausus Pärnits.